Home Help Search Feedback Contents

Copyright 2003 by the

Psychology in Spain, 2003, Vol. 7. No 1, 66-76

Colegio Oficial de Psicólogos

headerQUALITY OF LIFE IN PATIENTS WITH IRRITABLE BOWEL SYNDROME.gif (5528 bytes)
bodyConcepción Fernández Rodríguez* and Noelia Álvarez Fernández.gif (2783 bytes)
line-head.gif (950 bytes)

Full text of this article
Reprint (PDF) of this article
Send a response to this article
Free Subscription

Quality of life of thirty-one patients with Irritable Bowel Syndrome (IBS) suffering from recurrent abdominal pain and disturbed bowel function of mild severity was assessed. Questionnaires and behavioural interview for analyzing clinical symptoms, functional status and well-being, emotional state, social support, illness behavior and everyday life limitations were used. Results suggest that IBS does not reduce quality of life in this sample of patients. Correlational analysis and logistical regression indicate that the behavioural characteristics of IBS are more helpful for explaining quality of life than the symptoms. Depressive state (HAD-D), illness behaviour, appreciation of everyday limitations (IBS-QOL, NHP) and discomfort in relation to disturbed bowel function, bloatedness and fatigue are the parameters that maintain a significant relationship with poorer quality of life in the patients from this study.

Se evalúa la calidad de vida en una muestra de 31 pacientes diagnosticados de Síndrome del Intestino Irritable (SII) con sintomatología mixta (dolor y alteración del hábito intestinal), de moderada intensidad y de curso crónico. Se indaga, mediante autoinformes y cuestionarios estandarizados, las manifestaciones clínicas características, la capacidad funcional, el estado emocional, el apoyo social, las conductas de enfermedad, el estado de salud y las limitaciones cotidianas. Los resultados, considerada la muestra en su conjunto, indican que el SII no empeora la calidad de vida. Los análisis correlacionales y de regresión logística señalan que son las peculiaridades comportamentales que definen este trastorno antes que la sintomatología digestiva las condiciones más potentes para explicar la calidad de vida de los pacientes. El estado depresivo (HAD-D), las manifestaciones de enfermedad (Kellner), la apreciación de limitaciones cotidianas (IBS-QOL, NHP) y las molestias en relación a la deposición, hinchazón y fatiga son los parámetros que mayor y más significativa relación guardan con una peor valoración de la calidad de vida en la muestra de estudio.

line.gif (893 bytes)

The original Spanish version of this paper has been previously published in Clínica y Salud, 2002, Vol. 13, No 1, 7-31
...........
Correspondence concerning this article should be addressed to Concepción Fernández Rodríguez, Dpto. de Psicológia, Universidad de Oviedo, Facultad de Psicología, Plaza Feijoo, s/n 33005 Oviedo. Spain. E-mail: frconcha@correo.uniovi.es