Home Help Search Feedback Contents

line

Copyright 2005 by the

Psychology in Spain, 2005, Vol. 9. No 1, 1-12

Colegio Oficial de Psicólogos


headerVIVIR CON VITALIDAD-M®: A EUROPEAN MULTIMEDIA PROGRAMME.gif (5528 bytes)
bodyR. Fernández-Ballesteros*, M. G. Caprara*, L. F. García**.gif (2783 bytes)
line-head.gif (950 bytes)

Full text of this article
Reprint (PDF) of this article
Send a response to this article
Free Subscription

During recent decades Successful Ageing has emerged as a new paradigm in Gerontology. National, European and International organizations have recommended the introduction of programs to promote active ageing. The present study examines the effectiveness of a psychosocial multimedia program called "Vivir con Vitalidad-M" (Vital Ageing-M), developed to promote Successful Ageing. A quasi-experimental pre-post with control group design was carried out, which included the application of a questionnaire on opinions, activities, physical exercise, nutrition, health, social relationships and life satisfaction. The "Vivir con Vitalidad-M" program produces behavioural changes in the expected direction in older persons attending the program. The program appears to be effective with regard to changes in life styles (diet and physical exercise), in perceptions about successful ageing and in self-efficacy for ageing, with regard to an increase in the number of physical, cultural, intellectual and social activities carried out, finally, in life-satisfaction.

En las últimas décadas el envejecimiento activo emerge como nuevo paradigma en Gerontología. Organismos nacionales, europeos e internacionales aconsejan la transmisión de conocimientos sobre la vejez y el envejecimiento a todo lo largo de la vida, y para ello recomiendan la implantación de programas que promocionen un envejecimiento competente. El presente estudio examina la eficacia de un programa psicosocial multimedia "Vivir con Vitalidad"-M" dirigido a promover un envejecimiento satisfactorio, a través de la transmisión de conocimientos sobre como envejecer bien y el aprendizaje de comportamientos saludables y adaptativos. Para ello se contó con una muestra de personas mayores de 65 años a las que se les administró el programa y un grupo de control. Antes y después del tratamiento a todos los participantes se les administró una batería que mide variables relacionadas con salud y el desarrollo personal: opiniones, actividades, ejercicio físico, nutrición, salud, relaciones sociales, y satisfacción con la vida. Los results indican que el programa produce cambios en las personas mayores que pasaron por el curso multimedia en comparación con las que no lo hicieron en el sentido esperado. Esencialmente el programa parece ser eficaz por lo que respecta al cambio en los hábitos alimenticios y de ejercicio físico, en los conocimientos relativos al envejecimiento satisfactorio y la valoración de uno mismo como capaz de envejecer bien, y por lo que se refiere a la realización de un mayor número de actividades culturales, intelectuales y sociales y a la propia satisfacción con la vida.


line.gif (893 bytes)

The original Spanish version of this paper has been previously published in Intervención Psicosocial, 2004, No 1, 63-85
...........
Correspondence concerning this article should be addressed to Rocio Fernandez Ballesteros. Universidad Autónoma de Madrid. Facultad de Psicología. Crta. Colmenar viejo, Km 15. Campus de Cantoblanco. 28049 Madrid. Spain. E-mail: r.fballesteros@uam.es

Home Help Search Feedback Contents